25.07.2017
PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
W MIESZKANIU
Wprawdzie są bardzo nieliczne, ale występują także u nas, przypadki prowadzenia działalności gospodarczej w lokalach mieszkalnych. Jakie są warunki ustalone dla tego typu działań.
Mieszkanie spółdzielcze, nawet własnościowe, powinno być używane zgodnie z jego przeznaczeniem opisanym w umowie. Prowadzenie działalności gospodarczej w lokalu mieszkalnym, wykorzystywanym na cele mieszkaniowe nie powoduje zmiany mieszkalnego charakteru tego lokalu. Natomiast ocena dopuszczalności techniczno-sanitarnych wykonywania działalności gospodarczej danego rodzaju w mieszkaniu powinna być dokonana (na koszt osoby wykorzystującej dany lokal) przez uprawnione organy nadzoru budowlanego oraz sanitarno-epidemiologicznego.
Prowadzenie działalności gospodarczej w spółdzielczym lokalu mieszkalnym nie zależy od uzyskania zgody spółdzielni mieszkaniowej, ale wymaga najczęściej jej pisemnej akceptacji w której określa ona dodatkowe warunki tej działalności.
Wynika to z wyroku Sądu Najwyższego z dnia 3 kwietnia 2009r. (sygn. akt II CSH 601/08), który głosi, że spółdzielnia nie ma żadnych uprawnień do ingerowania w poszczególne lokale, w tym: nie ma prawa zakazywania prowadzenia działalności gospodarczej.
Mimo takiego zapisu, do pewnych czynności związanych z działalnością gospodarczą zgoda taka może być potrzebna.
Na przykład w przypadku, gdy właściciel lokalu zechce go przebudować, a przebudowa będzie ingerować w nieruchomość wspólną.
- Co się tyczy odpłatności za lokal do spółdzielni to:
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach z innych tytułów przez uiszczenie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.
Zasady rozliczania kosztów gzm i ustalania opłat za używanie lokali mogą przewidywać zróżnicowanie obciążeń poszczególnych lokali tymi kosztami
(w przeliczeniu na 1 m2 p. uż.) jeśli charakter lokalu (jego wysokość, sposób użytkowania itp.) przysparza spółdzielni wyższych kosztów. Mogą to być zwiększone koszty sprzątania, koszty związane z korzystaniem przez klientów z pomieszczeń wspólnych (klatek i korytarzy), z wind lub na przykład koszty oświetlenia klatek schodowych lub innych części wspólnych. Wszystko to powodowane jest zazwyczaj większą intensywnością użytkowania, związana z obsługą licznych klientów. Cechy te mogą powodować zwiększenie kosztów eksploatacyjno-technicznych.
Zróżnicowanie to nie może być ustalane subiektywnie, ale powinno wynikać ze szczegółowego rachunku kalkulacyjnego odnoszącego się do konkretnej sytuacji. Kalkulacja zaś, na życzenie członka powinno być mu przedstawiona.
Zmiana w opłatach obejmuje też podatek od nieruchomości opłacany raz w roku (gruntowy pozostaje bez zmian). Powinien on być zapłacony wg stawki wyższej, ustalonej przez gminę w granicach określonych prawem. Jeśli na potrzeby działalności gospodarczej przedsiębiorca zajmie tylko część mieszkania, to tylko od tej części płaci większy podatek.
Jeżeli natomiast prowadzi on działalności w pomieszczeniach, którego powierzchnia służy również celom prywatnym, to stawka podatku od nieruchomości jest naliczona tak jak dla budynków mieszkalnych.
Edyta Tkaczyk
--------------------------------------
Tyle w tej kwestii, z informacji zebrane przez specjalistę Związku Rewizyjnego SM RP. Wynika z niej, a potwierdzają to orzeczenia Sądu Najwyższego, że istnieje pełna swoboda prawna, by prowadzić w swym mieszkaniu lub jego części działalność gospodarczą. Przy czym swoboda ta przekracza ramy regulaminów, jakie mogłaby uchwalić spółdzielnia, by egzekwować przestrzeganie porządku czy miru domowego sąsiadów przez lokal przedsiębiorcy. Bowiem w przypadku skarg sąsiadów na uciążliwość tego lokalu jej likwidacji trzeba by dochodzić na drodze prawnej.
Zarząd ŻSM